Created by Peoplecreations - Freepik.com

Francie chce zakázat vyhazování oblečení. A mně vyjde kniha.

Francie chce přijmout zákon, který by obchodům zakázal vyhazovat neprodané oblečení. Když jsem se o tom dočetla, moje první reakce byla: to chci vidět. Chci vidět, co se s těmi miliony tun neprodaných hadříků asi tak udělá. Textilní odpad je mnohem větší problém, než si dokážeme představit. Ostatně, píšu o tom i v mé knize 🙂

Francie se předloni stala první zemí, která zakázala obchodům s potravinami vyhazovat zboží s blížícím se datem spotřeby. Co se neprodá a není zkažené, to musí být darováno potravinovým bankám nebo charitativním organizacím. Teď by chtěla něco podobného zavést i u oblečení. (U nás je darování jídla povinné jen za určitých podmínek a teprve od letošního ledna, některé řetězce však s charitami spolupracují už delší dobu – přečtěte si např. tento článek.)

V únoru letošního roku proběhla internetem fotografie zničeného neprodaného oblečení z francouzského obchodního řetězce Celio. Fotku zveřejnila zpěvačka a učitelka Nathalie Beauvalová s komentářem na téma „někteří lidé umírají zimou a Celio likviduje neprodané oblečení, místo aby ho věnovalo na charitu“. Fotka se stala jednou z kapek, které vedly k jednání o zmíněném zákonu.

A já zase musím říct: proboha. Loni v prosinci jsem o tom psala a musím to napsat znovu: na světě není tolik potřebných, aby dokázali využít všechno darované oblečení. Dnes se do charitativních sbírek a textilních kontejnerů dostává jen pár procent vyhozených oděvů, přesto není možné rozdat zdaleka všechno. Velká část se recykluje nebo prodává do dalších zemí. Zlobit se, že nějaký obchod zničil oblečení, které mohl dát chudým, je pomýlené. Problém je někde úplně jinde.

Created by Peoplecreations – Freepik.com

Je tu ovšem i druhá, pozitivní strana mince. Velké oděvní řetězce nikdy neprodají všechno zboží. Poměr neprodaného je značně variabilní, ale zpravidla se pohybuje mezi 10 až 40 procenty. Oblečení, které zbyde (i po slevách a přesunech do jiných poboček), se likviduje. Někdy jde na recyklaci, někdy se jednoduše spálí. Firmy o tom většinou moc nemluví, protože správně tuší, že některé věci by špatně vysvětlovaly („ano, pálíme oblečení – a je to, milí spotřebitelé, z určité části i vaše vina“). Pokud by se přebytky nesměly vyhazovat, výrobci by museli vymyslet, co s nimi. V ideálním světě by prostě snížili produkci, takže v obchodech bychom už neviděli přecpané štendry, ze kterých věčně něco padá, ani takové ty nedůstojné rozhrabané hromady laciných triček. Ve skutečnosti si zřejmě najdou cestičky, jak zákon ve Francii a případně dalších zemích obejít, nebo přenesou odpovědnost na organizace, které budou přebytky zpracovávat. Tuny neprodaného odpadu nahrnou do nějakých skladů, kde přestane být jejich problémem.

Ale počkejme si, jak bude zákon nakonec vypadat a jak se k němu jednotlivé firmy postaví. Možná se budeme divit.


Druhým tématem článku je moje kniha.

Created by Photoangel – Freepik.com

Ještě nevyšla, ale už je napsaná a po posledních kontrolách a úpravách odcestuje do tiskárny. K mání by měla být v posledním čtvrtletí roku – jakmile budu znát přesné datum, dozvíte se o tom. Název knihy, který už se zřejmě nebude měnit, zní Vše, co jste chtěli vědět o módě, a obsah tomu odpovídá. Využila jsem své letité zkušenosti a napsala jsem stylového rádce, který vypadá úplně jinak než ostatní styloví rádci na trhu. Není to žádné „Francouzkou snadno a rychle“. Kniha obsahuje důkladnou kapitolu o materiálech a o tom, jak poznat kvalitní oblečení, jednoduše srozumitelnou barevnou typologii, tipy pro oblékání různých postav a popis zhruba třicítky základních stylů, vhodných jako inspirace pro nerozhodné.

Chcete-li včas dostat další info, sledujte můj blog, nebo si nastavte hlídacího psa na stránkách nakladatelství: https://www.jota.cz/vse-co-jste-chteli-vedet-o-mode

1 Comment Posted

  1. Na knihu se moc těším! 🙂 (Ale nemůžu si to odpustit, máte chybu na konci prvního odstavce: „Ostatně, píšu o tom i v mé knize“ – ve své, prosím.)

Leave a Reply

Your email address will not be published.